Hur kan vi utveckla skolan?

Jag har under lång tid varit inriktad mot att skriva uppsats om hur digitala verktyg kan stödja elevers lärande.

Nu har elever på gymnasiet undervisats via distans- och/eller fjärrundervisning  i ca 14 dagar. Jag har följt hur lärare och skolledning har uppfattat den uppkomna situationen. Jag har varit i kontakt med Skolverket och studerat intiativ som Skola hemma, som genomförs av olika aktörer. 

Jag har slumpvis varit i kontakt med gymnasieelever som studerar på olika program - främst har det varit ekonomiprogrammet. Vissa elever har studerat på andra teoretiska program och andrar på praktiska. 

Det har varit en ny situation för de allra flesta, vilket har gjort det viktigt med struktur.
* Att tänka på vilka störande moment som finns i hemmet. Finns det möjlighet till att finna en tyst och avgränsad plats. Det kan vara så att fler personer är hemma varför det bli svårare att sitta avskilt. Att lägga undan mobilen!

I Gränna så gjordes en undersökning i en klass åk 8 med 21 elever. Mobilerna nollställdes och man bedrev undervisning under 30 minuter. Under denna tid fick eleverna totalt 2.134 meddelanden, som SMS, Instagram, Facebook, spel mm. Under dessa förutsättningar är det svårt att lära och att vara koncentrerad och fokuserad. 

Några filmer om hur vi skulle kunna arbeta med skolutveckling med inspiration från TED :

* "Students need to lead the classroom, not teachers" | Katherine Cadwell | TEDxStowe

* "Reimagining Classrooms: Teachers as Learners and Students as Leaders" | Kayla Delzer | TEDxFargo

* "Why teachers teach but kids don’t learn" | Ben Richards | TEDxYouth@Haileybury

* "The power of student-driven learning": Shelley Wright at TEDxWestVancouverED

* "The 5 principles of highly effective teachers": Pierre Pirard at TEDxGhent

* "The Power of Potential: Student Centered Learning" | Ayla Postelnek | TEDxYeshivaUniversity

* "Student centered learning" | Savannah Mowery | TEDxPascoCountySchoolsED

De ovan angivna exemplen handlar om att vi arbeta i en skola under "normala" förhållanden inte under ett Corona utbrott. 
Nu har vi fått möjligheten att testa olika plattformar och digitala verktyg i stor skala. Kanske kan detta ger oss möjlighet att utvärdera dessa digitala verktyg.

Jag var på SETT2019 och konstaterade att det var få leverantörer som kunde presentera att deras digitala verktyg byggde på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Detta ska var fallet enligt Skollagen om hjälpmedel som litteratur, undervisningsmaterial och digitala verktyg ska kunna användas i undervisningen.

Jag följer fortlöpande den undervisning som sker på de två gymnasieskolor där jag har genomfört min VFU (Verksamhets Förlagd Utbildning).

Jag har under perioden varit vikarie på en grundskolan och har följt åtgärder och förberedelser som de har vidtagit för att vara förberedda om grundskolan skulle stängas.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?