AGENDA 2030: 12. HÅLLBAR KONSUMTION OCH PRODUKTION


 PLANERA DITT RESANDE

Planera ditt resande! Ta med kaffe eller te i termos och förbered snacks och mat hemma. På så vis minskar du förbrukningen av förpackningar och drar ned din andel skräp. 

MINSKA PÅ PLASTEN

Minska på plasten! Köp tandborste i bambu, använd bivaxduk istället för plastfolie och skippa engångsprodukterna.

KÖP FUL FRUKT

Mellan 20-50 % av all mat som produceras slängs. Bland annat slängs frukt och grönt som har en annan färg eller form. Hjälp till att vända trenden genom att köpa råvaror som ser lite knasiga ut. De smakar lika gott!

Detta är en av de enklaste artiklarna att göra något åt för oss slutkonsument! Varför ställer vi inte frågan när vi är i butiken? En klok affärsinnehavare lyssnar på sina kunder, anställda och har ett öra mot marknaden. Du ökar dina chanser att få det du vill ha!  Du har ner makt än du tror: Räkna bara på hur mycket du lägger hos ett företag som du tex handla den rösta av din mat hos? Life Value - tex har jag lagt över 180.000 på månadskort på SL

Jag var i går på en ICA butik i Växjö. När man kommer in i butiken så möts jag av bananer. Skillnaden mellan de som mötte mig och de som låg på baksidan var markant. Jag frågade några andra kunder, vilka de skulle välja och alla sa de som var klargula. Jag fick tag i en av de anställda, som bad om ursäkt och sa att de gulbruna skulle slängas. Jag sa att de var de jag skulle vilja köpa. Hon gav mig genast 1/2-priset. Jag var nöjd med tänkte också på de andra 50 kilona som skulle slängas. Skulle dessa inte kunna användas. Naturligtvis - de är ju de som är de bästa!

Nu på morgonen ringer jag till butiken och få tala med en chef - först så miss förstod han mig - men sedan när han förstod att jag tyckte detta var ett otroligt svinn så berättade han att de skulle ha några nyheter under 2019 då de bland annat skulle använda frukt, som inte kunderna valde yay köpa pga deras utseende. Han lovade också att kolla på möjlighet att flaskorna skulle vara i returpack. Ofta ar det smart att lyssna på kunderna. Jag har under julen varit fyra gånger och handlat hos dem - hade de hanterat mig på annat sätt hade det varit sista gången jag hade handlat hos dem och berättat det för 20 andra och bloggat om dem.

 12.1 IMPLEMENTERA DET TIOÅRIGA RAMVERKET FÖR HÅLLBARA KONSUMTIONS- OCH PRODUKTIONSMÖNSTER

12.1.1

Number of countries with sustainable consumption and production (SCP) national action plans or SCP mainstreamed as a priority or a target into national policies

12.2 HÅLLBAR FÖRVALTNING OCH ANVÄNDNING AV NATURRESURSER

12.2.1

Material footprint, material footprint per capita, and material footprint per GDP

12.2.2

Domestic material consumption, domestic material consumption per capita, and domestic material consumption per GDP

12.3 HALVERA MATSVINNET I VÄRLDEN

12.4 ANSVARSFULL HANTERING AV KEMIKALIER OCH AVFALL

12.4.1

Number of parties to international multilateral environmental agreements on hazardous waste, and other chemicals that meet their commitments and obligations in transmitting information as required by each relevant agreement

12.4.2

Hazardous waste generated per capita and proportion of hazardous waste treated, by type of treatment

12.5 MINSKA MÄNGDEN AVFALL MARKANT

12.5.1

National recycling rate, tons of material recycled



12.6 UPPMUNTRA FÖRETAG ATT TILLÄMPA HÅLLBARA METODER OCH HÅLLBARHETSREDOVISNING

12.6.1

Number of companies publishing sustainability reports

12.7 FRÄMJA HÅLLBARA METODER FÖR OFFENTLIG UPPHANDLING

12.7.1

Number of countries implementing sustainable public procurement policies and action plans

12.8 ÖKA ALLMÄNHETENS KUNSKAP OM HÅLLBARA LIVSSTILAR

12.8.1

Extent to which (i) global citizenship education and (ii) education for sustainable development (including climate change education) are mainstreamed in (a) national education policies;
(b) curricula; (c) teacher education; and (d) student assessment

12.A STÄRK UTVECKLINGSLÄNDERS VETENSKAPLIGA OCH TEKNISKA KAPACITET FÖR HÅLLBAR KONSUMTION OCH PRODUKTION

12.A.1

Amount of support to developing countries on research and development for sustainable consumption and production and environmentally sound technologies

12.B UTVECKLA OCH IMPLEMENTERA VERKTYG FÖR ÖVERVAKNING AV HÅLLBAR TURISM

12.B.1

Number of sustainable tourism strategies or policies and implemented action plans with agreed monitoring and evaluation tools

12.C ELIMINERA MARKNADSSTÖRNINGAR SOM UPPMUNTRAR TILL SLÖSAKTIGA KONSUMTIONSMÖNSTER

12.C.1

Amount of fossil-fuel subsidies per unit of GDP (production and consumption) and as a proportion of total national expenditure on fossil fuels




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?