En fantastiskt kväll med sex museum under sex timmar - 18 till 24!

 Kulturnatten Stockholm - 27 april 2019. 
Vi startar som sig bör på Café 60 på Sveavägen 60 och vandrar ner förbi Konserthuset där 100-tals meters köer ringlar sig fram mot Konserthuset. Vi går ner mot Hamngatan för att kunna ta spårvagnen ut till Djurgården, men inser att buss 69 mot Blockhusudden blir det bästa alternativet. Bussen blir redan här proppfullt.

Vi går till Polismuseet. Här får vi se utställningen med Hatbrott, som bland annat Amanda har varit med och tagit fram. Hon är lärare i svenska och historia. Kvällen handlar om falsk konst och  kulturarvsbrott. Polismuseet visar föremål och berättar om några spännande
fall och hur polisen arbetar med att lösa brotten, som ofta handlar om stora pengar och oersättliga föremål. 

Tekniska museetDet blev en grym kulturnatt på Tekniska museet med VR-labb, visningar och experimentshower.
I VR-labbet får vi testa på spelet Beat Saber. 1000 kvadratmeter stora spelutställ- ning Play Beyond Play, där nns AR/ VR, ljud, design, gra k, retrospel! Game ON! 


Etnografiska museet; människor, möten och myter i Stillahavsområdet
Möt Linnélärjungen Anders Sparrman som var med på kapten Cooks världs- omsegling för 250 år sedan. Hör intendent Aoife O ́Brian berätta om dyrbara vävnader från Nya Zeeland. Lyssna till aboriginska myter och förfasas över svenska forsknings- resenärer som plundrar heliga gravar. Kolla in www.sketchlab.com/varldskulturmuseerna.se och www.magasinet.etnografiskamuseet.se.

Det var många år sedan jag var inne på Vasamuseet, men när jag hade kommit in så visste jag att jag var lite som hemma. Jag såg Vasaskeppet med mina föräldrar och bröder när jag var 8år. Det var samma år som jag sa att jag ville bli lärare.

Vimla med Vasa från 1628 till 1961. Vi kom  in i museets dunkel och upplevde det väldiga skeppet! Vasas galjon och lyssna till levande musik som spelar 60-talets bästa slagdängor. Gustav
II Adolf och Maria Eleonora, samt en och annan gycklare nns på plats.
Under hela kvällen sker visningar runt skeppet där du kan få veta mer om Vasas tid, bygget, jungfrufärden, förlisningen, bärgningen och mycket mer. Experterna berättar om Vasamuseets originalföremål och berättar om livet ombord och skeppets bärgning. Utanför museet utförs eldshower av fantastiska artister. Du kan bli medlem i Vasamuseets Vänner för 300 sek, vilket jag också kommer att bli.


Spritmuseum Framtidsmatens och dryck, vernissage och dryckessånger
Nordiska museet/Vasamuseet
Välkomna på vernissage av “Absolut Art Collection – Photo”. Se utställningen “Framtidens mat och dryck” och testa museets klimatsmarta gryta med ett glas kombucha eller smaka på svenska hantverksdrycker på bryggan. 
Absolut Art Collection – Photo Introduktioner till utställningen med bl. a. fotografier av Helmut Newton och Annie Leibovitz

VikingalivVilda vikingar; Nordiska museet/Vasamuseet
Under kulturnatten öppnade Vikingaliv dörrarna med fri entré för alla.I museet bjuds det på barnteater, visningar av våra arkeologer, runjakt, blot och en vikingatida stridsuppvis- ning. I Ragnfrids saga, vår åktur, åker du på en resa du sent ska glömma! 

Sedan avslutar vi kvällen med att åka sista Djurgårdsfärjan över till Gamla Stan - där vi sakta vandra vidare.

Vi mötte otroligt trevliga människor längsmed stigen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?