En lärarutbildning och skolforskning i världsklass!

Att bygga en lärarutbildningvetenskaplig grund och beprövad erfarenhet:
Delkursen Ämnesdidaktik 5 hp, inom kursen Undervisning och utveckling 7.5hp på KPU-utbildningen (Kompletterande pedagogisk utbildning) vid Stockholms Universitet. Nedan följer de artiklar vi har i delkursen.
1.   "Med ansiktet vänt mot Europa - Perspektiv på skolutveckling" av Robert Thornberg och Katina Thelin (Red)

2.   "Lärare som praktiker och forskare - Om praxisnära forskningsmodeller" av Björn Andersson mfl

3.   "Aktionsforskning - kunskapsproduktion i praktiken" av Karin Rönnerman

4.   "The Teacher Research Movement: A Decade Later" av Marilyn Cochran-Smith and Susan L. Lytle

5.   "Design Experiments in Educational Research" av Paul Cobb, Jere Confrey, Andreas diSessa, Richard Lehrer and Leona Schauble

6.   "On Didactic Transportation Theory: Some Introductory Notes" av Yves Chevallard

7.   "Den forskande läraren - med ansvar för yrkets kunskapsbildning" av Ingrid Carlgren, Annika Lilja, Eva Johansson, Ference Marton

8.   "Dagens förskolebarn - morgondagens världsmedborgare" av Eva Johansson

9.   "Towards a science of the art of teaching - Using variation theory as a guiding principle of pedagogical design" av Lo Mun Ling and Ference Marton

10. "Taking subject knowledge seriously: from professional knowledge recipes to complex conceptualizations of teacher development" av Viv Ellis

11. "Learning Through Business Games - Acquiring Competences Within Virtual Realities" av Richard Fortmüller

12. "Didaktiken är lärarnas egen vetenskap" av Per-Olof Wickman och Björn Kindenberg

13. "Business as un-usual through dislocatory moments - change for sustainability in classroom practice" av Pernilla Andersson

14. "Exploring Types of Educational Action Research: Implications for Research Validity" av Paul Newton and David Burgess

15. "Creating Shared Instructional Products: An Alternative Approach to Improving Teaching" av Anne K. Morris and James Hiebert

16. "Design Experiments: Theoretical and Methodoliocal Challenges in Creating Complex Interventions in Classroom Settings" av Ann L. Brown

17. "Revisiting the Roots of Pedagogical Content Knowledge" av Amanda Berry, John Loughran and Jan H. van Driel

18. "A Transactional Approach to Learning" av Leif Östman och Johan Öhman

19. "A Knowledge Base for the Teaching Profession: What Would It Look Like and How Can We Get One" by James Hiebert, Ronald Gallimore, James W. Stigler

20. "A pluralist view of generalization in qualitative research" av Staffan Larsson

21. "The Concept of "Ba": Building a Foundation for Knowledge Creation" av Ikujiro Nonaka and Noboru Konno


22. "Learning Theory as Teaching Resource: Enhancing Students Understanding of Economic Concepts" av Ming-Fai Pang and Ference Marton

23. "Framgångsrik undervisning: fokus på elevers tankesätt, snarare än på matriser" av Anja Thorsten och Malin Tväråna

24. "Terry Lectures, 1962" av Michael Polanyi

25. "Analyzing Students Learning in Classroom Discussions about Socioscientific Issues" av Karin Rudsberg, Johan Öhman, Leif Östman

26. "Att leda det demokratiska klassrummet - En pragmatisk studie om klassrumsdiskussioner" av Anna Jansson

27. "Professional Learning Communities: Teachers, Knowledge, and Knowing" av Diane R. Wood

28. "Elementary School Entrepreneurs" av Annie McMahon Whiitlock


29. "Talking About Sustainability Issues When Teaching Business Economics - The "Positioning" of a Responsible Business in Classroom Practice" av Pernilla Andersson

30. "Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform" av Lee S. Shulman

31. "Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching" av Lee S. Shulman

32. "Japanese Lesson Study: Teacher Professional Development through Communities of Inquiry" av Brain Doig and Susie Groves

Här kan ni ta del av 

"Första resultaten klara i omfattande kvalitetsgranskning av lärarutbildningarna

Drygt hälften av de utvärderade förskollärar- och grundlärarutbildningarna får omdömet hög kvalitet och knappt hälften ifrågasatt kvalitet när UKÄ släpper de första resultaten från granskningen av lärarutbildningarna vid universitet och högskolor. Nu har lärosätena ett år på sig att rätta till de brister som identifierats." Universitet Kansler Ämbetet (UKÄ)


Målet måste vara en lärarutbildning i världsklass för att få lärare i världsklass, som ska ge en skola i världsklass!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?