Omdöme i ordning och uppförande!

Omdöme i ordning och uppförande - har det talats en del om under april. 

En kille i 7:an i en speciell skola frågade sin fröken när han fick höra talas om detta: -"Vad ska man göra med det"? 

Jag kom på mig själv att jag inte skulle kunna svara på hans fråga? Hur ser egentligen förslaget ut?

Jag tog fram mitt gamla intyg från värnplikten som är 30 år gammalt: "Intyg för civilt bruk om genomgången värnpliktsutbildning" "Vpl Pettersson har väl tillgodogjort sig utbildningen". Tack för det! "De delar av utbildningen, som kan vara av civilt värde och intresse redovisar på omsående sida":
* Försvarsupplysning 25 timmar
* Medborgarundervisning 5 timmar
* Sjukvård 20 timmar
* Bevakningstjänst 25 timmar
* ABC-stridsmedel, egenskaper och spridning: skyddsåtgärder, radiak-och gas indikering, sanering av personal, fordon och materiel, uppträdande i full skyddsutrustning, handhavande av giftiga och miljöfarliga kemikalier. 200 timmar
*Brandstridsmedels egenskaper: skyddsåtgärder, släckning (även 
skogsbränder)
* Sambandstjänst: trådtelefon
* Fullständig utbildning motorspruta Albin 400/70, 15 timmar
Fullständig utbildning handhavande, vård av tung lastbil
* Denna utbildning har omfattar främst: Praktiskt ledarskap
"Den värnpliktige utbildats till att ansvara för och leda en styrka om ca 10 man"


Finns en stor risk att detta bara leder till administrativ börda för lärarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?