Staden, landet och lärandet!

Dagens frukostmöte med Stockholm Fryshuset Rotary hade i morse besök av Stadsdelsdirektören för Södermalm, Ann-Christine Jenvén.
Som berättade om att Stadsdelen förfogar ca 2 miljarder kroner för Södermalm och Sjöstaden. 

Personligen tycker jag att det verkar klokt att beslut om förskolor, äldrevård och socialtjänsten tas så nära medborgarna som möjligt. Även ansvaret för parker, lekplatser och badplatser ligger under stadsdelens ansvar.

I dag började Centerpartiet med en valupptakt inför EU-valet den  26 maj. Då fick vi möjligheten att lyssna på vår duktige EU-parlamentariker, Fredrik Federley och våran partiledare Annie Lööf.

Jag hade också en auskulation inför en lektion i marknadsföring. Denna handlade om globalisering - nuvärdesanalys, SWOT-analser, digitalisering, kulturella och etiska aspekter.

Vad jag lärde mig en del om var upplägget av lektionen och undervisningen.

Läraren har 20 års erfarenhet från marknadsföring i näringslivet. 

En kortare introduktion till globaliseringen följdes av ett grupparbete i kombination av frågetävling där eleverna fick besvara ett antal frågor.

Därefter fick de i grupper arbeta med ett antal fall, som sedan redovisades gemensamt inför klassen.

Jag tror på det livslånga lärandet - det är en förutsättning framtida arbetsmarknad. I varje enskilt fall under dagen har det fubbi

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?