Va komme fikan ifån?




Inte var det jag, som uppfann den. För mina farföräldrar har halv elva kaffet alltid varit heligt! Jag försöker nu att föra denna tradition vidare och ber er om att sprida detta!

Varför halv-elva kaffe frågar ni er säkert? Jo -
*   Fika på arbetet ingår väl nästan i kollektivavtalet i Sverige.
*   Det är en lite udda tid som sätter sig i minnet.
*   Om du äter en ordentlig frukost (vilket du bör) för att klara dagens sysslor är halv-elva kaffet perfekt. Då har du bara vid en fika på 15 minuter, en timma och 15 minuter till lunchrasten och denna tid kommer att vara den mest effektiva under hela dagen!

Med risk att detta blir en av mina mer "vetenskapliga" artiklar så väljer jag att använda (r) - tror att ni skulle tröttna ganska snabbt annars!

1876 startade Broqvist konditori i Växjö.

"Det var Johan och Johanna Broqvist som startade konditoriet i mitten av 1860 talet. Innan han öppnade konditoriet så var han nere i Österrike och gjorde sin gesäll. Han gjorde en bakelse som var en hyllning till den franska kejsaren Napoleon och som alla känner till väl som Napoleonbakelsen. Bakelsen såg dock lite annorlunda ut då än vad den gör nu. Då bestod den av fyra lager med tusenbladsdeg varvade med vaniljkräm och äppelmos, täckt med sockerglasyr som marmorerats med vinbärsgele."

Natoleonbakelsen kommer från Växjö! Hur många viste det?

Det har nu femte generationen Broqvistar som driver konditoriet. En skatt i Växjös näringsliv - där du blir serverad vid bordet. Det drivs idag av 4 systrar i rätt nedstigande led från Johan och Johanna Broqvist.


De var  de som fick baka mina Smörgåstårtor och Prinsesstårtor - i östers färger - blå och röda. Dessa uppskattades mycket av mina brorsdöttrar under min 50 års fest i helgen.


Varför trivs jag bäst på Broqvist:

* de levererar alltid kvalitet.
* de har otroligt kvicktänkt och vänlig personal som bara ser lösningar.

På vägen hem till Stockholm mötte jag Aarun Menon och Kanika Khanna från New Dehli i Indien, som varit och studerat entreprenör på Linnéuniversitetet. Vad tror du att de tyckte var mest fantastiskt med sin vistelse i Sverige? Jo - fika kulturen. Detta har jag hört från många utbytesstudenter, expats och turister!


Jag trivs bäst på Broqvist!


Så vem tror ni uppfann fikan?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?