Den snällaste av de snälla!

På vägen ner till Växjö så fick jag sova över på Stockholms central - sova över? Jo - du läste rätt -jag var rädd att försova mig och valde att sova över där från tolv till fem. Jag sov hyfsat väl. Några vakter visade mig till plattform nummer 12-13 och där fanns en träbänk. Vi smålänningar sover bra på trä.

Nu på tillbaka vägen så hade jag max missflyt! Fanns ingen buss nere vid stationen. Buss1 från Hovshaga stannar inte vid stationen och busschauffören var en regel-Pelle så jag fick springa från Stortorget till hållplats X, som de hade flyttat vid ombyggnaden. I GENOM hela stan. Efter ett tag så tar jag ett tåg till Alvesta. Konduktören på Krösatågen låter mig åka med efter att hon sett biljetten från Snälltåget!


I Alvesta tar jag SJ-tåget vid 11.33. Jag kliver på vagn 6 och gör mig hemmastadd. Talar lite med några passagerare från Norrland, som tycket att Norrland håller på att läggas ner! Efter Nässjö så är det biljettkontroll! Norrlänningarna får sina kollade och sedan frågar hon - "Några andra nypåstigna!? ... HAN - hör jag genom kupén! Scheisse! Nu blir det att förklara vad som hänt! (se ovan) Nu är klockan mellan 12.00-13.00och jag försöker nå Snälltågen 3 gånger. Ingen lycka med det och nu är klockan 14.15 och har inte fått kontakt med DEM än.


Vi närmar oss Linköping och det börjar gå upp för mig att konduktören kommer att kasta av mig! En biljett kostar 1.200 sek och det kommer jag INTE betala SJ. MEN de kommer att få betala för tårtorna och Smörgåstårtan. De kommer att byta personal i Linköping. Jag gör mig redo att stiga av. Jag är inte beredd att göra några överträdelser nu när jag fyllt 50 år - inte att Polisen tillkallas.


Hon ser verkligen till att jag kommer av tåget - de har ropat ut att tåget är några minuter sent , så vi måste skynda oss av. MED fyra blytunga väskor är det inget som går snabbt och ingen hjälp från tågpersonalen. Service är inget för SJs-tågpersonal - särskilt inte om de slänger av en! JAG var uttömd på lösningar! NU var jag av tåget.


Jag gick ner i gångtunneln och försökte ta mig till biljettkontoret för att kolla när nästa tåg till Stockholm går. Efter en del virrande kommer jag med hiss upp till plattformen med biljettkontoret. Där möts jag av en tjej som stannar upp - Oj, vad mycket packning du har". Jag berättar att jag har blivit avsläng och att jag ska till Stockholm. Det går ett från spår 4-5 säger hon. TACK! Jag tar hissen ner i gångtunneln - springer - tar hissen upp och där står ett tåg. Jag talar med lokföraren och konduktören, och berättar vad som hänt. Konduktören säger att jag måste köpa en biljett. Vad kommer den att kosta? ... 260 sek! Taget!!! 260 jämfört med 1.200 är helt okej om jag så ska betala den själv.


Efter Norrköping kommer konduktören runt och jag har fått reda på att jag swisha efter att Marie Hagberg satt över 300 sek. Tack Marie!!! MEN nu börjar min mobil gå ner i batteri! ... och hon har inget shish-nummer! TILLSLUT säger hon - du får åka med - DU ska inte drabbas som RESENÄR! 


TACK ELIN OCH ROBERT från SJ! Ni är de enda förutom Marie och konduktören på Krösatåget, vars namn jag inte tog även om hon också förtjänar en ros anternativ en tårta! som har velat finna lösningar!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?