Auskultation eller observation på en föreläsning i sociokulturella perspektivet!
Innan denna föreläsning var jag helt överens med Vygotskij att samtal under föreläsningar är bra - om det är om ämnet som det föreläses om.
En diskussion om mediering har nu fastnat i en loop! Plus att jag har några tjejer som har viskat till varandra kontinuerligt eller stötvis.
Inser att som student så uppfattar jag detta störande i min lärande process.
Jag frågade vad appropriering är på finska väälytynäsgotts - det är slående hur finnar gör egna ord medan vi svenskar använder det amerikanska ordet. Tror att finnarnas metod är bättre för att det harmoniserar mer med det egna språket.

Vid ett antal tillfällen så sker det en form av "härdsmälta" tex när observationsuppgiften togs upp. Då märks otydligheten i hur denna uppgift har tolkats av oss och sannolikt hur den har presenterats.
Vi ska alltså observera - allt som händer under föreläsningen / lektionen - men vad verkar vara lite oklart. Vad är uppgiften? Det är vi inte helt ense om - ska bli mer spännande att se vad detta landar!
Jag landar att oavsett om vi är studenter i 25-60 års åldern eller små barn - vill vi testa våra teser mot varandra eller mot läraren för att få bekräftelser.

Det är intressant hur samhällsvetare och naturvetare behöver få saker förklarade för sig på olika sätt. Detta kan man nog härleda tillbaka till hur vi får svar inom våra respektive vetenskaper. Inom samhällsvetenskapen så är det ofta inte rätt eller fel utan att det är en diskussionsfråga medan naturvetare blir frustrerade av detta och "menar" att det finns ett rätt svar!
Föreläsningen handlade om mediering, appropiering och scaffoldning.
Scaffolding kan ses som ett stöd från läraren vid läsningen. Använda öppna frågor.
Mediering: Förmedla information och att använda verktyg.

Appropriering: Handlar om individens förändring genom deltagande i aktiviteter.
"Auskultation kan syfta på:
En diskussion om mediering har nu fastnat i en loop! Plus att jag har några tjejer som har viskat till varandra kontinuerligt eller stötvis.
Inser att som student så uppfattar jag detta störande i min lärande process.


Vi ska alltså observera - allt som händer under föreläsningen / lektionen - men vad verkar vara lite oklart. Vad är uppgiften? Det är vi inte helt ense om - ska bli mer spännande att se vad detta landar!


Det är intressant hur samhällsvetare och naturvetare behöver få saker förklarade för sig på olika sätt. Detta kan man nog härleda tillbaka till hur vi får svar inom våra respektive vetenskaper. Inom samhällsvetenskapen så är det ofta inte rätt eller fel utan att det är en diskussionsfråga medan naturvetare blir frustrerade av detta och "menar" att det finns ett rätt svar!
Föreläsningen handlade om mediering, appropiering och scaffoldning.
Scaffolding kan ses som ett stöd från läraren vid läsningen. Använda öppna frågor.
Mediering: Förmedla information och att använda verktyg.

Appropriering: Handlar om individens förändring genom deltagande i aktiviteter.
"Auskultation kan syfta på:
- "Auskultant – en person som lyssnar och iakttar i samband med sin utbildning!"
Jag skulle vilja säga det att vi säkert tolkar en föreläsning på många olika sätt beroende på vilket perspektiv på lärande vi har.
Kommentarer
Skicka en kommentar