Klok, tuff och unik - unicorn!

Varför säger man klok som en uggla? Vad är klokhet
* Det handlar om allmänbildning.
* Att du är en person som har svar på frågor, men ändå inte är märkvärdig och förmer än andra.
* Kommer klokhet med åldern och erfarenheten vi skaffar oss.

"Exempelvis Martha Nussbaum betonar också betydelsen av den aristoteliska dygden fronesis eller praktisk klokhet som kan definieras som förmågan att tillämpa regler och principer på specifika fall."

Som tur har jag och har haft många kloka människor runt omkring mig. Några är Per Lundberg som jag ofta diskuterar politik med. Per Erik Larsson som jag diskuterar samhällsfrågor med och Nina Norrgård, som jag diskuterar digitalisering och AI med.

I bland bedrar tuffheten klokheten och visheten. I dag hörde jag stöveltrampen genom terminalen när jag arbetade innan de for i väg mot Wien.

Ganska ofta så tror jag att vi gömmer oss bakom våra solglasögon eller bakom kläder och sko bonader. 

Vad gör oss unika? Vad gör oss olika?

Alla lika alla olika!

Alla människor bär på sin unika berättelser, som bär på ett spår av hur denna person har blivit den den är!

Vi byggs upp av kunskap, erfarenhet och färdigheter tillsammans med våra värderingar och det nätverk som har samlat runt omkring oss med tiden.

Vår bästa tid är nu!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?