Trodde jag hade koll på allt!


I går så hade jag min lektion i årsbokslut, som är en del av företagsekonomi 1, för min klass, min handledare och min handledare från universitetet. Jag var förberedd så till den bilda grad att jag hade testkört datorn med  tekniska utrustningen i en annan sal och tillsammans med personal från IT. 

Min utmaning är att jag använder Apples produkter och vi på skolan har PC, som standard. Eftersom beläggningssituationen på lektionssalarna är hög hade jag inte möjlighet att testa utrustningen i den lokal jag ska ha lektionen i. Men jag frågar IT om uttaget även finns i den lektionssal jag ska ha lektionen i? Så är fallet får jag veta! 

Jag vid detta tillfälle testat tre andra lösningar som inte fungerade. Så nu känner jag mig säker och fokuserar på att gå igenom lektionsupplägget ännu en gång. Det går strålande.

Jag inleder med att gå igenom några viktiga begrepp som årsbokslut, årsredovisning, förvaltningsberättelse mfl.

Vi går igenom hur man ska göra ett årsbokslut - hur vi genomför bokslutsarbetet i sex steg. 

Jag har tagit med årsredovisningar från ett antal olika organisationer och företag: Scania, SJ, HSB Stockholm, Lexington, HSB Projektpartner AB och Klarna.

Sedan den 31 december 2016 är företag över 250 anställda, Balansomslutning över 175 miljoner SEK eller Nettoomsättning över 350 miljoner SEK - så ska du ha en hållbarhetsredovisning med årsredovisningen. Innan jag delar ut dessa för att under 15 minuter i grupper arbeta med dessa ser vi filmen om att göra en ekonomisk analys, som ovan läsare av en årsredovisning.

Det visar sig att majoriteten av eleverna aldrig har tittat i en årsredovisning, men att det är några stycken som är varan att investera i aktier och att gå igenom en årsredovisning och att ta investeringsbeslut. Då handlade det om att ge deras elever mer avancerade uppgifter samtidigt som de andra får möjligheten att bekanta sig med årsredovisningen.

Nästa lektion kommer att inledas med att jag går igenom ett antal begrepp som eleverna tycker är krångliga. De fick skriva ner 1-3 begrepp, som jag samlade in. 

Vi går vidare med årsredovisningarna och de frågeställningar som eleverna har kring dessa.

Eleverna kommer att få arbeta med övningsuppgifter kring årsbokslut och årsredovisningar.

Jag kommer att ha en presentation av hållbarhetsredovisning och repetera vilka krav som finns enligt ÅRL (Årsredovisningslagen) 6 kapitlet 11§.

Så var det det här med den tekniska utrustningen - det visar sig att kontakten inte fanns - så jag fick göra ett snabbt byte till min handledares dator! Ofta får man anpassa sig till verkligheten och handla på uppstuds - men nästa gång kommer jag att ha en ny lösning. Denna gång kommer jag att konsultera flera hur jag löser det med att använda min Apple dator.

En fråga från de vana eleverna var det som står i Scanias årsredovisning 2018 under förvaltningsberättelsen sidan 46. "HÅLLBARHETSRAPPORTERING I enlighet med ÅRL 6 kap 11§ har Scania AB valt att upprätta hållbarhetsrapporten som en från årsredovisningen avskild rapport Hållbarhetsrapportens omfattning framgår på sid 140 i detta dokument." Eleverna frågar efter Hållbarhetsrapporten, vilken jag inte fick med mig eftersom jag trodde att denna var en del av årsredovisningen. Jag lovar eleverna att återkomma med denna.

Efter lektionen kontaktar jag Head of Sustainability på Scania AB. Jag försöker att ringa, men får inte kontakt med honom. Utan skriver frågan över ett SMS och får svaret "Hållbarhetsredovisningen är integrerad i ÅR. Se fa.s. 136ff för hållbarhetsdata.

Ni som följer mig vet att jag var hos Scania måndags och lyssnade på en presentation om deras digitaliserings arbete. Scania har 1500+ medarbetare, som arbetar med IT i Södertälje. Medarbetarna är Scanias viktigaste resurs poängterar de. De har identifierat tre områden urbanisering, hållbarhet / Sustainability och digitalisering som viktiga områden. Hållbarhet har varit viktig inom Scania under många decennier poängterar de också! Jag hade utan att tveka köpt aktier i Scania om denna möjlighet hade funnits, men de finns inte längre på börsen eftersom de numera är uppköpta av Volkswagen.

Efter att eleverna fick mig att fundera så undersökte jag Scanias organisation. Scanias verkställande ledning består av Henrik Henriksson Scanias CEO, samt personerna Chief Financial Officer (CFO), Head of Human Resources, Head of Commercial Operations, Head of Research and Development, Head of Sales and Marketing, Head of Purchasing och Head of Production and Logistics. Alla dessa personer är också Executive Vice Presidents. Så var är då Head of Sustainability i organisationen? Det visar sig att dessa ligger under Head of Communication som ligger direkt under Henrik Henriksson CEO.

När hållbarhet är så viktigt för Scania varför är då inte Head of Sustainability Executive Vice President för att visa det också hur viktigt man tycker att Sustainability är? När vi tittar igenom Årsredovisningen består den av 140 sidor av dessa har 



Hållbarhetsredovisningen/Hållbarhetsrapporten 4 sidor -> mindre än 3% av ÅR. Varför är det så i ett framåt företag som Scania?


En sak som jag får ständigt bekräftat är att jag lär mig mycket av eleverna jag möter!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Vad är pålägget för en Hamburgare?