-"De har sommarstängt"!

OBS! Gäller inte företaget
på bilden - de har alltid öppet!
Det var svaret jag fick när jag slog Newsecs andra telefonnummer. På det första numret(+46 (0) 8-454 40 00) möttes jag av att du har första platsen i kön - i så där 20 minuter.  Dagen efter samma visa - men jag höll ut i 5 minuter! Då slog jag ett annat nummer (+46 (0) 8-55 80 50 00). Av NEWSEC PROPERTY ASSET MANAGEMENT fåR jag veta att NEWSEC ADVISORY HAR SOMMARSTÄNGT? Jag får också veta att Newsec inte heller har något med Hönsfodret 1 att göra. Man är inte förvaltaren längre.

Jag har ringt en hel del under dessa två veckor. Det är en mycket bra tid för att ringa och på detta sätt kan du om det är en professionell växel få mycket information om befattningshavare och ansvar, som jag kommer att ha nytta av under höstens projekt.

I måndags var en vän och hälsade på med sin familj. Hennes son fick veta att jag har en Samsung S10 och han kunde få en bättre spelare i Fortnite - denna spelares namn visar sig vara Ikonik. Varför inte han får sköta det hela och använda min Samsung S10 och mormors och morfars visar det sig. När vi kommer hem vid klockan 18.00-22.00 sitter han mesta tiden och lyssna på hur detta ska göra. Han följer deras instruktioner och hade allra helst velat ringa till Samsungs Seho Kim eller till DJ Koh - men både jag och hans mamma sa att det troligen inte skulle vara möjligt att nå någon vid klockan 22.00. Men jag lovade honom att kontakta Samsung klockan 10.00, vilket jag också gjorde. Vi förklarade vad som hänt och de sände en e-pst med frågor de behövde ha besvarade vilka var:
Vänligen se till att punkterna nedan stämmer överens. 

*Väntat upp till 3 dagar från dagen du startade telefonen. Köpt den 13 juni
* Har ett aktivt SIM kort i telefonen. JA
*Du är inloggad med ditt Samsung Account. Varför ska jag ha ett Samsung Account dit jag ska koppla kontonummer? Pojken har ett eget account.

Om punkterna ovan stämmer överens och problemet kvarstår behöver vi att du återkommer med uppgifter nedan. 

*Förklara problemet så utförligt som möjligt.  Gjort!
*Ta en screenshot av error popup. IKONIK kommer aldrig upp i Store!
*Användare av Samsung Account ID (Mailadressen till ditt Samsung Account) 
*Galaxy Modellnummer & IMEI (Inställningar - Om telefonen - IMEI plats 1) Ni har fått dessa uppgifter!

I onsdags så meddelar jag den nioåriga pojken genom hans mamma att information inte hade kommit till mig.



I går,torsdags, sänder jag en påminnelse att jag vill ha svar. 


I går, fredagen den 26 juli kontaktar de mig igen och ska ha e-posten för mitt Samsung Account. Jag får vantar i 27 minuter med närmast tortyrliknande i hissmusik i luren. Jag blir verkligen konfunderad när inte denna typ av informationsinsamling ifrågasätts eller tas på allvar.

- Jag tycker det är problematiskt när man marknadsför sig mot barn i 9 årsåldern. De är egentligen bara ute efter min data/pojkens data. Det är så vi betalar.
- När jag ska använda in inspelningsfunktion av ljud vill de ha tillgång till telefonens foto? JAG kan som vuxen säga nej och tycka att de begär för mycket. MEN ett barn har inte samma koll på´detta.
- De vill ha tillgång till kontoinformation utan att jag har tänkt att köpa något. Det värsta är att företag som Samsung, Facebook, Google gärna köper sig ur detta. Se bara på Facebook som får betala 5 miljarder dollar - men det är tydligen ett för ringa straff för dessa jättar.

DE enda de skulle förstå är om vi användare sätter ner foten. Få om någon läser deras användare avtal och de samlar in även integritetskränkande information via sina appar mm.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Julbord hos IKEA!