Hur får man människor att bli nyfikna? Hur kan du ta reda på vad människor är intresserade av? Vad drivs en människa av - vad har hens passion? Jag tror att nycklarna finns i detta.
Går man tillbaka till didaktikens tre frågor, som är varför, vad och hur?
Varför är det viktigt att lära sig kalkylering, hur man startar ett företag, hur man segmenterar en marknad, hur man gör en SWOT-analys, vilka är ens konkurrenter, vilka är ens leverantörer, hur ska varorna distribueras, hur bygger man team mm.
Vad är det eleverna ska lära sig. En del av detta finner vi i läroplanen, kursplaner, centrala målen, kunskapskraven.
Hur lär man ut? Använder sig vad som finns i läroboken, och låter eleverna arbeta enskilt, diskutera i grupp och ta upp svåra moment i helklass.
"En bärande tanke hos Vygotskij är att det är undervisning och uppfostran som skapar utveckling och inte tvärtom. Han ifrågasätter begreppet mognad och Piagets perspektiv att mognadsnivån och utvecklingen måste styra undervisningen. I stället för att invänta det ögonblick när eleven verkar mogen att ta emot kunskap och undervisning ska läraren, menar Vygotskij, med alla krafter dra in eleven i lärandet – i den nära utvecklingszonen. Ett viktigt verktyg här är språket, som lägger grunden för elevens tänkande.
Vygotskij slår fast att när läraren lägger fram något färdigt så upphör han (hen, skulle Vygotskij gissningsvis ha skrivit om han hade verkat i dag) att vara lärare. Det är ett perspektiv som ser ut att delas till exempel av de allt fler svenska lärare som börjar flippa sina klassrum, alltså hålla webbgenomgångar som eleverna kan se hemma för att sedan ägna klassrumstiden åt aktiviteter.
Aktiviteter var Vygotskijs prio nummer ett. Han menar att uppfostringsprocessen och utbildningen ska vara trefaldigt aktiv: en aktiv elev, en aktiv lärare och en aktiv miljö. Han kunde säkerligen själv ha utformat en del av dagens färgsprakande matematikmaterial som progressiva lärare använder både inomhus och utomhus, och hade internet slagit sitt nät runt jorden redan på hans tid hade han varit den första att visa eleverna på vikten av att källkritiskt granska listan med Googleträffar. ”För dagens undervisning är det inte så viktigt att lära ut en viss mängd kunskap som att utbilda förmågan att skaffa sig dessa kunskaper och använda dem”, skriver han 1926, i en passus som kunde ha varit hämtad ur den senaste svenska läroplanen. "
Källa: Pedagogiska Magasinet
Skolan handlar om att eleverna ges möjligheter att utvecklas. Genom att skriva ner sina mål ökas möjligheten att ens drömmar blir verklighet och inte stannar vid tankar.
Mina intressen handlar mycket om hållbarhet, entreprenörskap, lärande och digitalisering.
Kommentarer
Skicka en kommentar