Om du ha bestämt dig krävs mål och handling!
I går blev jag medlem i Toastmasters Everyday Stockholm. Den 26 mars 2003 var jag på Ericsons bolagsstämma i Annexet på Globen. Michael Treschow hade tagit över som styrelseordförande i Ericsson året tidigare och skulle ni få 11 miljoner i arvorden och övertidslön.
Jag var upprörd och besviken, jag var förberedd att tala för 1000-tals aktieägare i Ericsson. Före mig var en gammal dansk dam och efter mig en av Wallenbergarna. Efteråt så kommer jag inte ihåg ett ord jag sa, men tre personer var framme och gratulerade mig. Känslan av att inte komma ihåg någonting när jag talar inför 2.500 är inget jag vill utsätta mig för igen så jag bestämde mig att göra något åt saken.
Jag blev medlem av Junior Chamber International, JCI, en organisation för unga ledare och entreprenörer. Här fick jag möjligheten att träna och tävla i debating.
Jag började på med inspirationsteater. Vilket gjorde mig säkrare att tala inför andra också spontant och under annorlunda förutsättningar.
Jag blev medlen i Toastmasters - där jag fick möjligheten att öva och ge förberedda tal i olika förmer och med olika verktyg.
Jag blev ordförande i JCI Stockholm 2008 och lade då de andra arrangemangen åt sidan för att frigöra tid.
I går blev jag medlem i Toastmasters igen. Jag har bestämt mig för att ta upp kampen för lärandet i klassrummet. I dag finns det många störande moment som datorer, mobiler och ofta en klasskamrat att tala med. Dessa kan vara förödande för koncentrationen, lärandet och elevens utveckling!

Men hjälpmedlen för lärande som klasskamrater, dator och mobilen ska vara ett stöd för lärande. Mina lektioner ska vara ett stöd för studieteknik, fokusering på viktiga begrepp, metoder och modeller. Efter varje lektion reflekterar jag och tar hjälp av eleverna för att få vetskap av hur mycket de har lärt sig.
Några saker jag vill att Toastmasters ska bli bättre på att lära mig - som jag också kan lära mina elever. Att ställa sig upp och tala inför människor är något av de mest stressande för många människor att göra.
Några exempel på utvecklingsområden:
* Att ställa mig och upp och hålla tal vid speciella tillfällen.
* Att utveckla mitt ledarskap genom tydlig kommunikation.
* Sätt att boosta team moralen
* Användandet av digitala hjälpmedel gör att du tappar kontakten med din publik
* Att finna förebilder, som jag kan lära mig av
* Att hantera utmanande personligheter
* Att lära mig ge användbar och utvecklande återkoppling
"The 3-step approach to memorable speech"
Phase 1. Focus on Your Message
Phase 2. Craft the speech
Phase 3. Create your Own Style
Jag hade ett samtal i går med en vän om vad toastmaster-ing är. Hantverket att framföra ett tal, en lektion, en föreläsning. Han tog upp retorik (patos logos, ethos)- konsten att övertyga.
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin med fokus på uppfostran, undervisning och utbildning. Pedagogiken är en andlig, humanitär och tillämpad samhällsvetenskap.

Didaktik kan definieras som vetenskapen om alla faktorer som påverkar undervisning och dess innehåll,och sätter fokus på lärande och hur lärande organiseras i till exempel klassrummet eller på museum. Ordet kommer av det grekiska ordet för undervisa, didaskein. Didaktik som ämne i lärarutbildning berör vad läraren skall tänka på vid undervisning, dess mål och medel samt sambandet dem emellan. Den ska besvara frågorna: varför, vad och hur.
Jag var upprörd och besviken, jag var förberedd att tala för 1000-tals aktieägare i Ericsson. Före mig var en gammal dansk dam och efter mig en av Wallenbergarna. Efteråt så kommer jag inte ihåg ett ord jag sa, men tre personer var framme och gratulerade mig. Känslan av att inte komma ihåg någonting när jag talar inför 2.500 är inget jag vill utsätta mig för igen så jag bestämde mig att göra något åt saken.

Jag började på med inspirationsteater. Vilket gjorde mig säkrare att tala inför andra också spontant och under annorlunda förutsättningar.

Jag blev ordförande i JCI Stockholm 2008 och lade då de andra arrangemangen åt sidan för att frigöra tid.
I går blev jag medlem i Toastmasters igen. Jag har bestämt mig för att ta upp kampen för lärandet i klassrummet. I dag finns det många störande moment som datorer, mobiler och ofta en klasskamrat att tala med. Dessa kan vara förödande för koncentrationen, lärandet och elevens utveckling!

Men hjälpmedlen för lärande som klasskamrater, dator och mobilen ska vara ett stöd för lärande. Mina lektioner ska vara ett stöd för studieteknik, fokusering på viktiga begrepp, metoder och modeller. Efter varje lektion reflekterar jag och tar hjälp av eleverna för att få vetskap av hur mycket de har lärt sig.
Några saker jag vill att Toastmasters ska bli bättre på att lära mig - som jag också kan lära mina elever. Att ställa sig upp och tala inför människor är något av de mest stressande för många människor att göra.
Några exempel på utvecklingsområden:
* Att ställa mig och upp och hålla tal vid speciella tillfällen.
* Att utveckla mitt ledarskap genom tydlig kommunikation.
* Sätt att boosta team moralen
* Användandet av digitala hjälpmedel gör att du tappar kontakten med din publik
* Att finna förebilder, som jag kan lära mig av
* Att hantera utmanande personligheter

"The 3-step approach to memorable speech"
Phase 1. Focus on Your Message
Phase 2. Craft the speech
Phase 3. Create your Own Style
Jag hade ett samtal i går med en vän om vad toastmaster-ing är. Hantverket att framföra ett tal, en lektion, en föreläsning. Han tog upp retorik (patos logos, ethos)- konsten att övertyga.
Pedagogik är en vetenskaplig disciplin med fokus på uppfostran, undervisning och utbildning. Pedagogiken är en andlig, humanitär och tillämpad samhällsvetenskap.

Didaktik kan definieras som vetenskapen om alla faktorer som påverkar undervisning och dess innehåll,och sätter fokus på lärande och hur lärande organiseras i till exempel klassrummet eller på museum. Ordet kommer av det grekiska ordet för undervisa, didaskein. Didaktik som ämne i lärarutbildning berör vad läraren skall tänka på vid undervisning, dess mål och medel samt sambandet dem emellan. Den ska besvara frågorna: varför, vad och hur.
Kommentarer
Skicka en kommentar