I dag ha det varit Förintelsens minnesdag. Jag fick var med om denna - dels på en av de skolor jag vikarierar på. Här har scenen i aulan gjorts om till ett minnesrum för förintelsens offer. På denna scen har jag sett och lyssnat på Tobias Rawet. Tror att inget öga var tort bland elever och lärare i denna aula - stämningen gick att ta på. 

I kväll var jag på en lärarkväll på Nobel Prize Museum där ett 60-70 tal lärare fick vara med om en minnesvärd kväll. 


Vi fick lyssna på en föreläsning om Vittneslitteraturen - ett begrepp som skapats av Elie Wiesel. Det handlade till att början om att människor oron själva bevittnat de brott som begick av människor mot andra människor under Förintelsen. Vi fick ta del av Elie Wiesels bok "Natten". Han är nobelpristagare - inte i litteratur utan Fredspristagare. Läs boken och gärna mer om hans övriga bedrifter och stöd han givit utsatta grupper. 

Med tiden har Vittneslitteraturen     inkluderat också andra övergrepp mot mänskliga rättigheter.



"Det verkliga problemet med Auschwitz är att Auschwitz har hänt" sa Imre Kertesz. Han fick Nobelpris 2002. Han har skrivit boken "Mannen utan öde". En bok jag kommer att läsa - den beskriver vardagen i ett läger. 

Herta Müller fick Nobelpriset 2009. Regimer som försöker tysta sin befolkning. Herta växte upp i en tysktalande del av Rumänien - hennes akt hos Securitate var på 900 sidor.

Kenzaburo Oe fick Nobelpriset 1994 (samma år som jag flyttade till Stockholm). Han skrev berättande historier där han intervjuade offer från Hiroshima. Han märkte att det var mycket svårt att åter ge överlevandes berättelser så att de själva fann dem korrekta. När han läste en 14-årig berrättelse 30 år efter Nagasaki - förstod han att pressa trauman kunde ta tid att bearbeta. 

Svetlana Aleksijevitz fick Nobelpris 2015. Även hon använder sig av intervjuer som ett verktyg för att skriva böcker. I boken "Kriget har inga kvinnliga ansikten" har hon intervjuat 100-tals personer fö att ge deras berättelser liv i boken. I boken Tjrernobyl arbeta horn på liknande sätt.

Kvällen avslutades med en rundtur i utställningen bland annat berättades om två tyska Nobelpristagare med judisk härkomst, som vände sig till Niels Bohr Institutet med sina Nobelprismedaljer för att dessa skulle gömmas. Det löstes genom att medaljerna löstes i Kungsvatten. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?