En fantastisk dag ute i det gröna!

I dag ska vi ut på utflykt

Det är lite av samma känsla som jag hade när jag själv skulle på skolresa till till Linnés Råshult, Asa kursgård, Skrea. Jag kommer ihåg dessa tillfällen som det var i går. Jag undrar om elever i årskurs 1-6 får denna möjlighet.

Vi ska i dag till ett skogsområde i närheten av skolan. Det är ett område som jag har upptäkt under det senaste året.

I den ena delen har SL byggt ett bussgarage i en våtmark, vilket har gjort det besvärligt för grodor som använde våtmarken, som reproduktionsplats och barnkammare. Skogen består av ung asp, björk och tall. Marken består mest av Sphagnum-mossa och blåbärsris. Försök görs med tre anlagda dammar, men populationen av grodor har gått från ca 2000 individer till 40 individer. En minskning med 98%.

I skogen finns kaniner, harar, rådjur, en räv. Det har också setts vildsvin. 

Jag fick gå på en skola i åk 1-3 som låg i utkanten av en skog. Där vi byggde kojor och hade kottkrig.      

Vi ska besöka området och se om vi kan se några grodor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?