Hur påverkar digitala verktyg elevers lärande?
I boken "Distraherad" liknar Sissela Nutley lärandet vid ett hus, som består av tre delar.
1. Dörren är uppmärksamheten.
2. Hallen eller fastun är arbetsminnet. Där informationen bearbetas. Här kan du samtidigt ha 4-7 saker i ca 20 sekunder.
3. Har lyckats med att på något sätt lagra informationen så kommer denna att sparas i huset.

Det finns olika sätt att minnas information. Detta kan ske genom att du repetera det du vill minnas ett antal gånger så att det sparas i "huset". Du kan också lagra kunskap genom att koppla / associera informationen till sådant du redan har lärt dig.
Att det ska vara möjligt att multi-taska - göra flera saker samtidigt är inte möjligt. Om inte den ena uppgiften skulle vara av den art att det går att göra automatiskt som att lyssna på musik. Forskning visar att om du blir avbruten i ditt arbete så tar det dig ca 20 minuter att i det tillstånd där du var innan di blev avbruten.
Jag kommer i min uppsats att undersöka "Hur digitala verktyg kan stödja elevernas lärande"!
Kommentarer
Skicka en kommentar