Är det en fråga om demokrati?

I skolan ska vi få lära oss att läsa, skriva och räkna.  

Det skrivna ordet skyddas i 

Tryckfrihetsförordning (1949:105) 

[K1]1 §  Tryckfriheten syftar till att säkerställa ett fritt meningsutbyte, en fri och allsidig upplysning och ett fritt konstnärligt skapande.

[S2]Tryckfriheten innebär en frihet för var och en att i tryckt skrift uttrycka tankar, åsikter och känslor samt att offentliggöra allmänna handlingar och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.


Hur har det talade ordets ställning sett ut? Jag skulle vilja säga "det talade ordet" inte har samma ställning, som i till exempel i UK och UsA.

Hur sker bedömningen ut och hur sker undervisningen?
Bedömningen sker ofta utifrån skriftliga prov. Medan undervisningen sker mycket genom det talade ordet.


De klassiska frågorna inom didaktiken är vad, hur och varför. Till vad-frågan hör vad vi ska undervisa om, alltså innehållet och målet med undervisningen. Varför-frågan syftar på resonemang kring varför vi ska välja just detta och inte något annat och hur elever kan motiveras att lära sig just det här innehållet.

Hur får vi elverna att våga fråga och att säga sin mening.

Vad är svaret på frågan VARFÖR?

Kommentarer

  1. I just want to thank you for sharing your information and your site or blog this is simple but nice Information I’ve ever seen i like it i learn something today. Traditional handgjorda väggkonst

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vilka svenskar är rikast i världen?

Det som formar min bild!

Jag vet inte om du märkte det?